Codorníu – pięć wieków tradycji

Codorníu – marka znana na całym świecie, mistrz maketingu i wielki producent win musujących cava. Ten nowoczesny, powierzchowny wizerunek skrywa niezwykłą historię rodzinnej firmy. Jej początki datują się na 1551, z tego roku zachowały sie dokumenty świadczące o winiarskiej dzałalności Jaume Codorníu. Te pięć wieków w winiarskim biznesie czyni z Codorníu najstarszą w Hiszpanii firmę.

Prawie sto lat później (1659) małżeństwo Anny Codorníu i Miquela Raventós połączy dwie winiarskie sagi i rozpocznie budowę prawdziwego imperium. Musi minąć następne sto lat (1872), by Josep Raventós wyprodukował pierwsze hiszpańskie wino musujące cava, używając do tego metody tradycyjnej. Ten pionierski ruch okazał się bardzo trafiony. Cavy od Codorniu szybko zdobyły wielu zwolenników i klientów. Firma rozkręciła się na dobre, gdy dołączył do niej Manuel Raventós, wizjoner i miłośnik sztuki. W 1898 ogłosił konkurs na plakat reklamowy dla cavy Codorníu. Jego rezultatem były wspaniałe projekty wielu hiszpańskich artystów modernistów.
Prace nadesłali wtedy   Casas, Utrillo, Tubilla i Junyent.

Plakat reklamowy Codorniu, Casas

Gwiazdą winnicy jest Anna de Codorníu. To wino stworzone w 1984 roku i hołd dla Anny, ostatniej dziedziczki rodowego nazwiska Codorníu. To też pierwsze wino, w którym obok tradycyjnie katalońskich odmian Parellada, Xarel.lo i Macabeo, używa się w kupażu również międzynarodowe Chardonnay.

Anna BlancdeBlancs

Dziś Codorníu Raventós to potężna grupa. Ma winnice w wielu apelacjach Hiszpanii, głównie katalońskich. To  Abadía de Poblet, Artesa, Bach, Bodegas Bilbainas, Codorníu, Legaris, Nuviana, Raimat, Scala Dei i Séptima. Grupa produkuje ponad 35 milionów butelek cavy rocznie. Połowę tej ilości wypijają konsumenci zagraniczni. Mimo ogromnej skali biznesu Codorníu Raventós pozostaje firmą rodzinną, najstarszą w Hiszpanii i 17 najstarszą na świecie.

Zarządza nią María del Mar Raventós, elegancka i energiczna 65 letnia bizneswoman.
W jednym z wywiadów, pytana o ciągłość firmy, María del Mar wyznaje przekornie, że już
od siedemnastu pokoleń właściciele Codorníu podtrzymują tradycję osobliwego chrztu. Nakazuje ona, że kiedy na świat przychodzi mały Raventós, dostaje na srebrnej łyżece łyk cavy.

Medycy mieliby zapewne wątpliwości, jednak najwyraźniej rodzinie Codorníu Raventós ten romantyczny rytuał wychodzi na zdrowie.

Markę Codorníu Raventós reprezentuje w Polsce firma Cerville.

Udostępnij
Share on FacebookShare on Google+