Na drugiej konferencji z cyklu „Architektura i Wino” Instytut Cervantesa gościł dwie słynne winnice z hiszpańskiej apelacji Ribera del Duero: Bodegas Protos oraz Bodegas Portia. Bodegas Protos, tak jak wskazuje na to jej nazwa (z greki protos=pierwszy), to pierwsza winnica założona w ramach apelacji Ribera del Duero. Prestiż drugiej winiarni, Bodegas Portia, podkreśla przynależność do światowej sławy grupy Grupo Faustino.
Niezwykła architektura tych dwóch dużych winiarni reprezentuje ich ambicje i dążenie do wytwarzania wina w najlepszych możliwych warunkach. W tym celu skorzystały z pomocy dwóch wybitnych architektów, laureatów nagrody Pritzkera, architektonicznego Nobla. Architektów o podobnym podejściu do swej pracy: wykorzystaniu technologii i funkcjonalności w dążeniu do piękna.
Na spotkaniu hiszpańskie winnice reprezentowane były przez Annę Wojnar, przedstawiciela firmy Farutex, importadora win z Bodegas Protos oraz Rocío Muñoz Marín z Bodegas Portia.
Bodegas Protos
Richard Rogers, architekt winnicy Protos, nawiązał w swym projekcie dialog z historią miasteczka Peñafiel, w którym zlokalizowana jest bodega. Wykorzystując kamień naturalny jako podstawę, uwydatnił więź łączącą współczesne życie mieszkańców z starym zamczyskiem, które dominuje nad okolicą. Dzięki stabilności termicznej kamienia – podstawowego budulca, Rogers osiągnął przy okazji idealne warunki do produkcji wina.
Ogromny łukowaty dach delikatnie oparty na kamiennej podstawie doświetla i zapewnia wentylację pomieszczeniom winiarni. Dzięki swej lekkości, z zewnątrz komponuje się wizualnie z zarówno z zamkiem, jak i z przycupnietym pod wzgórzem miasteczkiem.
Użycie tego konkretnego materiału i zastosowanie tak inteligentnych i funkcjonalnych rozwiąząń konstrukcyjnych wpływa na, oprócz miłego dla oka efektu estetycznego, ważną oszczędność energi i zapewnia doskonałe warunki do produkcji znanych i lubianych win Tempranillos marki Protos.
www.bodegasprotos.com
Bodegas Portia
Bodegas Portia zaproponowała współpracę Normanowi Fosterowi, dając mu całkowicie wolną rękę. Foster przyjął wyzwanie w Hiszpanii, mimo, że nigdy wcześniej nie projektował żadnej winnicy. Efektem tej bezwarunkowej współpracy jest niesamowicie oryginalny i funkcjonalny budynek, którego intrygujący szkic stał się logotypem bodegi, figurującym na każdej butelce wina.
Bydynek składa się z trzech skrzydeł na podobieństwo listków koniczyny. Każde skrzydło dedykowane jest jednemu z trzech etapów produkcji wina. Dla zapewnienia winu optymalnej temperatury, dwa skrzydła wkopano częściowo w ziemię. Trzecie płasko rozpościera się na ziemi, umożliwiając właściwą wentylację w strefie fermentacyjnej.
Taki rozkład pozwala na kontrolę wszystkich procesów z centralnego punktu bodegi oraz skraca dystans w transporcie wina pomiędzy różnymi fazami jego produkcji.
Materiały użyte do budowy tej winiarni dopasowono do otaczającego krajobrazu. I tak na przykład niskostopowa stal corten, o rdzawym odcieniu, idealnie współgra z kolorem ziem Kastyli. Bardzo atrakcyjnym wizualnie rozwiązaniem tego projektu jest sposób doświetlenia pomieszczeń. W świetlikach wzdłuż całego budynku użyto różowego poliwęglanu. Nawet w najbardziej słoneczny dzień wpuszcza on dyskretne światło zachowując temperaturę, jakiej oczekuje się w piwnicy na wino.
www.bodegasportia.com
Poliwęglanowe świetliki, Bodegas Portia
Użycie stali corten na elewacji, Bodegas Portia
Instytut Cervantesa zaprasza na kolejne konferencje w cyklu „Architektura i Wino„.
Spotkania odbywają się po hiszpańsku, z tłumaczeniem na polski.
Bilet wstepu: 40 zl (konferencja + degustacja)
Więcej informacji i rezerwacje:
Kraków
ul. Kanonicza 12
cracovia@cervantes.pl
www.cracovia.cervantes.es
Tel. +48 12 421 32 55
Warszawa
Nowogrodzka 22
cenvar@cervantes.es
www.varsovia.cervantes.es
Tel. +48 22 501 39 00
oraz na pod linkiem http://architekturaiwino.blogspot.com/
Organizatorzy: Instytut Cervantesa, Restauracja Klimaty Południa, Bodegas Portia, Bodegas Protos, ICEX Hiszpania Eksport i Inwestycje, Czasopismo Murator
Autor: Diego Llorente Domínguez